کاهش بروز عفونت ادراری در پسران ختنه شده

کاهش بروز عفونت ادراری در پسران ختنه شده

کاهش بروز عفونت ادراری در پسران ختنه شده

 

عفونت دستگاه ادراري يكي از عفونت‌هاي باكتريال, عفونت دستگاه ادراري شايع در كودكان است كه مي‌تواند منجر به آسيب كليوي، هيپرتانسيون و نارسائي مزمن كليه شود. بروز چنين آسيب و عوارضي در دوره شيرخوارگي به طور شايع‌تر اتفاق مي‌افتد.

اگرچه عفونت ادراري در دختران در مقايسه با پسران شايع‌تر است ولي در اوايل شيرخوارگي در پسران از شيوع بالاتري برخوردار است. حدود 1 تا 2 درصد پسران تا سن 10 سالگي دچار عفونت ادراري مي‌شوند.

در سال 1982 رابطه بين عدم ختنه و عفونت ادراري در پسران مطرح شد و در يك مطالعه مقطعي در 100 شيرخوار بستري در بيمارستان رابطه عدم ختنه و عفونت ادراري به اثبات رسيد. تحقیقاتی نیز که در ایران انجام گرفته، نشان می‌دهد در سال اول عمر، عفونت ادراري در پسران ختنه نشده در مقايسه با پسران ختنه شده 12 برابر شايع‌تر است. همچنین هزينه‌هاي درماني عفونت ادراري در پسران ختنه نشده 100 برابر پسران ختنه شده است و امكان بستري آنها در بيمارستان 18 برابر مي باشد.

كلونيزاسيون پاتوژن‌هاي سيستم ادراري در سطح مخاطي پرهپوس به ويژه در دوره شيرخواگي عامل اصلي عفونت ادراري در پسران است. بنابراين منطقي به نظر مي‌رسد كه حذف پرهپوس از شيوع عفونت ادراري در پسران بكاهد.

اكثر مطالعاتي كه تاكنون صورت گرفته است متوجه رابطه ختنه و پيشگيري از عفونت ادراري در شيرخواران بوده است و اگر چه در دو مطالعه چنين رابطه‌اي را در سنين بالاتر مورد بررسي قرار داده است ولي اين مطالعات در جوامعي بوده است كه ختنه بطور روتين صورت نمي‌گيرد. در جامعه ما به دلائل مذهبي تقريبا تمام پسران از زمان نوزادي تا قبل از مدرسه ختنه مي‌شوند. ضمن اينكه نتايج مطالعات نشان مي‌دهد كه اكثر موارد عفونت ادراري در دورهاي شيرخوارگي اتفاق مي‌افتد. دوره ای که امکان آسيب به كليه و اسكار در كليه بيشتر از هر زماني است. و همجنین مشخص شده است ختنه در هر سني قادر به پيشگيري از بروز عفونت ادراري است.

ختنه شايع‌ترين عمل جراحي است كه در ممالكي كه مردم آن ها مسلمان و يا كليمي هستند به دليل مذهبي انجام مي‌شود. در بعضي از كشورها از جمله آمريكا نيز شايع‌ترين عمل جراحي در پسران است كه بيشتر به دلايل بهداشتي و انتخاب والدين صورت مي گيرد. آكادمي اطفال آمريكا در سال 2000 ضمن تاكيد بر فوايد پزشكي ختنه كردن، بدليل عوارض و خطرات احتمالي بطور روتين ختنه را توصيه نمي‌كند و تصميم را به والدين واگذار كرده است.

ختنه كردن علاوه بر اينكه بروز عفونت ادراري را كاهش ميدهد از شيوع سرطان آلت تناسلي، بعضي از بيماريهاي مقاربتي از جمله AIDS و بالانيت عود كننده مي‌كاهد.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.